بدترین ارزهای جهان در سال 2023 | بهترین ارز : پزو مکزیک

در سال ۲۰۲۳، شاخص دلار آمریکا از بالاترین سطح خود نزول کرد، اما همچنان توانست سطح نسبتاً بالایی را حفظ کند، چرا که نرخ‌های بهره ثابت ماندند.
بدترین ارزهای جهان در سال 2023 | بهترین ارز : پزو مکزیک
کد خبر : ۵۳۵۸۶

بررسی ارز‌های مهم جهان در سال ۲۰۲۳ نشان داد که پزو مکزیک بهترین و لیر ترکیه بدترین عملکرد را از خود نشان داده است.

شاخص دلار آمریکا در پاییز ۲۰۲۲ به بالاترین سطح خود در حدود دو دهه گذشته رسید که در واکنش به افزایش شدید نرخ بهره افزایش یافت، اما در سال ۲۰۲۳ شاخص دلار آمریکا از بالاترین سطح خود نزول کرد.

این شاخص، ارزش دلار آمریکا را در برابر سبدی از ارز‌های اصلی شش کشور محاسبه می‌کند. رشد این شاخص نشان می‌دهد که ارزش دلار در برابر این سبد افزایش یافته و بالعکس، یورو بزرگترین مؤلفه در شاخص است که ارزش و بازده شاخص را تغییر می‌دهد.

در سال ۲۰۲۳، شاخص دلار آمریکا از بالاترین سطح خود نزول کرد، اما همچنان توانست سطح نسبتاً بالایی را حفظ کند، چرا که نرخ‌های بهره ثابت ماندند.

تا کنون بهترین ارز سال ۲۰۲۳ در میان ارز‌های اصلی، پزو مکزیک بوده که در برابر دلار نزدیک به ۱۵ درصد افزایش پیدا کرد. پزو به لطف افزایش شدید نرخ بهره توسط بانک مرکزی (در حال حاضر ۱۱.۲۵ درصد) به طور قابل توجهی رشد کرد، زیرا سرمایه‌گذاران به دنبال بازده بهتر هستند.

با این حال، افزایش مداوم پزو می‌تواند بر رقابت‌پذیری صادرات مکزیک تأثیر منفی داشته باشد. همزمان، ارزان‌تر شدن واردات آسیایی به این کشور می‌تواند به بخش صنعتی داخلی کشور آسیب برساند.

از آن سوی اقیانوس اطلس، فرانک سوئیس، پوند انگلیس و یورو همگی در سال ۲۰۲۳ افزایش داشتند.

ین ژاپن در حالی که ۷ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش داشت، چشم انداز بسیار قوی‌تری برای سال ۲۰۲۴ دارد، به طوری که بانک مرکزی ژاپن احتمالاً نرخ‌های بهره را برای مهار تورم افزایش داده و پول را تقویت می‌کند.

روبل روسیه و لیر ترکیه به ترتیب نزدیک به یک پنجم و یک سوم ارزش خود را در برابر دلار از دست دادند و در انتهای فهرست قرار دارند.

 لیر ترکیه بیش از یک دهه به طور پیوسته کاهش یافته و ۹۴ درصد ارزش خود را از دست داده است، چرا که در این مدت ترکیه چندین تحول مهم سیاسی را تجربه کرده که اقتصاد و همچنین احساسات سرمایه‌گذاران را تحت تاثیر قرار داده است.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر